maandag 14 oktober 2013

Hoekenwerk kern 2

Gedurende 3 weken werken we aan een bepaald thema in onze taallessen.
Juf Nancy en ik proberen dit thema zoveel mogelijk te laten leven tijdens ons hoekenwerk.
Tijdens dit hoekenmoment gaan de meisjes en jongens met elkaar samenwerken in een hoek.
Enkele voorbeelden van de hoeken in thema 2 :
- Een doktershoek waar er een dokter de patiënten onderzoekt en verzorgt.
- Een ontdekhoek waarbij het lichaam ontdekt wordt door ons te wegen, te meten, een oogtest te doen, een looptest te doen en tenslotte proberen we ook onze veters te knopen.
- Een mediahoek waarbij een taalspel op de computer gespeeld kan worden en waarbij er in de luisterhoek een taakje uitgevoerd wordt.
- Een taalhoek waarbij de prenten van het ankerverhaal (dit is het verhaal waarmee we ons thema starten) in chronologische volgorde moeten gekleefd worden.
- Bij juf Stefanie wordt er altijd muzisch gewerkt. In dit thema maken de kinderen een stethoscoop.
Meestal is er ook een rekenhoek, schrijfhoek, stempelhoek,...

De kinderen voeren telkens een opdracht uit gedurende 25 minuten.
Nadien is er een wisselmoment.
De kinderen doen dus op 1 dag 2 hoekjes en zijn na 3 weken helemaal rond met alle hoekjes.
Na deze 3 weken starten we ook met een nieuw taalthema en dus ook weer een heel nieuw hoekenwerk!
Het vergt wat tijd om dit in elkaar te steken en te organiseren, maar het loont zeker de moeite.
Hieronder kan u wat foto's bekijken van het hoekenwerk waar we nu mee bezig zijn.
Volgende week starten we met een nieuwe hoekenronde.

zaterdag 5 oktober 2013

Een sportieve voormiddag : de scholenveldloop

Beste lezers,

Jullie hebben er ontzettend lang op moeten wachten, waarvoor mijn excuses...
Maar hier is eindelijk een berichtje over de scholenveldloop.
Die begon meteen met een stevige opwarming waarna de meisjes van het eerste leerjaar meteen mochten starten met lopen. Iedereen was enorm gemotiveerd en heeft zich ook goed ingezet!
Het was heel fijn dat niemand opgegeven heeft. Eloïse was meteen bij de eersten als snelste weg en dat heeft ze ook tot het einde volgehouden. Ze behaalde een verdiende 2e plaats en kreeg hiervoor een zilveren medaille. Proficiat, Eloïse! Mama, papa en jouw 2 zussen zullen zeker wel fier zijn op jou.
Na afloop kreeg iedereen een sappige appel en een verfrissend watertje.

Na even rusten was iedereen klaar om er weer goed in te vliegen.
Meester Bram nam meteen de touwtjes in handen om de kinderen te begeleiden tijdens een aantal sportactiviteiten. Nee, Philippe Geubels, deze LO-leerkracht stond niet met zijn handen in zijn zakken! :-)
We begonnen met de parachute, gingen nadien touwtrekken en touwspringen om vervolgens af te sluiten met een leuke dans bij de dansleerkracht.

Kortom, het was een zeer sportieve voormiddag waar we als klas enorm van genoten hebben om allemaal samen deel te nemen aan alle leuke activiteiten. Ideaal voor een goede teamspirit!
Bedankt aan al mijn meisjes omdat ze zich zo goed ingezet hebben. Dat was heel fijn!
Ook bedankt aan meester Bram voor de superbegeleiding en juf Lies om hier en daar mee een oogje in het zeil te houden.

Tot binnenkort,
Juf Nena